15 anledningar till att din chatbot inte fungerar

Publicerad: 23 juli, 2019

Får du inte din chatbot att fungera? Kan checka av dessa 15 punkter så är du iallafall ett steg närmare en framgångsrik virtuell assistent som sköter din business med automatik

  • 1. Ditt företag har inte ens en Facebook messenger chatbot.
  • 2. Din chatbot är långsam eller besvarar inte frågor per automatik
  • 3. Den utför inget som kan automatisera er vardag. Svarar på frågor, samlar leads, bokar möten osv
  • 4. Din messengerbot tar inte heller tillvara på besökarens egenskaper på rätt sätt. Ex vet du att hen är intresserad sv Brynäs IF, använd detta i konversationen.
  • 5. Din assistent är rent ut sagt TRÅKIG och har ingen personlighet. Stoppa in lite roliga svar då och då för att locka till en konversation som tillsist genererar utfall.
  • 6. Ni använder Facebooks standard messengersvar. ”Kan någon assistera mig? De går att ändra men de kan inte besvara frågor per automatik.
  • 7. Ni använder inte alla funktioner som finns med en chatbot. Tex verktyg för att ta kontakt på andra sätt än din Facebook sida. Sk Growth Tools.
  • 8. Ni använder inga integrationer för att spara data. Ex Zapier, Integromat, Google Sheets.
  • 9. Er chatbot skickar konstant marknadsföringsmeddelanden så besökaren blir less på den.
  • 10. Ni skickar meddelanden dygnet runt. Om det plingar till i besökaren mobil mitt i natten så blir din bot inte så populär…
  • 11. Ni segmenterar inte utskick och svar. Ex om din kund redan har startat en prenumeration på nyhetsbrev, pracka då inte på detta igen med flera uppmaningar.
  • 12. Ni taggar inte meddelanden med rätt typ. T ex UPDATE, EVENT REMINDER osv. Väljer ni fel typ kan detta leda till åtgärder av Facebook
  • 13. Ni tar inte hand om inmatade ord/frågor korrekt. Med t ex DialogFlow kan man sätta upp ledord som besökare ofta ställer för att styra frågan till korrekt lösning.
  • 14. Din chatbot har inte genomgått tester innsn lansering och fungerar inte dom den ska.
  • 15. Ni städar inte bort besökare som inte varit aktiva/engagerade för att få en så pass bra samling prenumeranter som möjligt.
  • En chatbot är inte klar då den är lanserad utan ska kontinuerligt skötas om för att utvecklas. Med ovanstående tips kommer du långt på vägen. Läs även detta inlägg för mer tips

    Har du inte testat en chatbot/messengerbot för att konvertera dina besökare via messenger så gör det nu! Vi använder ActiveChat som vår lösning för att bygga lösningar utan kod tillsammans med Googles DialogFlow.

    ActiveChat är gratis att starta med.

    De 15 punkterna är baserade på en bloggpost av Stephanie Rollins

    Mer läsning

    Adress

    Joolo Webbdesign
    c/o Henrik Rossini
    Bäckvägen 88, 818 92 VALBO

    Telefon

    0730-556145

    Öppettider

    Enligt överenskommelse