Vad är en Digital Assistent?

Publicerad: 6 april, 2021

Du har landat här för att du ställt dig frågan ”Vad en Digital Assistent, Virtuell Assistent, ChatBot eller Messengerbot är?”
De digitala assistenternas popularitet har växt otroligt under de senaste åren och hjälper många företagare med att svara på vanliga frågor och samla leads. Denna tjänst kan vara öppen 24/7 och avlastar din verksamhet på ett smart sätt.

Exempel på tjänster

Det finns ett flertal tjänster som låter dig bygga digitala assistenter utan kod. Några av de mest populära är ActiveChat, ChatFuel, ManyChat & LandBot.

Alla har den egenskapen att du inte behöver kunna koda för att skapa dig en assistent. Vilken tjänst du ska välja beror på vilka behov du ha. Man får helt enkelt prova sig fram då de flesta leverantörer har prova på perioder eller gratisvarianter för dig som kund.

Hur fungerar en digital assistent

Via tjänsternas smarta gränssnitt skriver du texter, publicerar bilder och ställer frågor till dina besökare och låter svaren med logik flöda till olika svarsalternativ. Besökaren klickar på knappar för att gå vidare i flödet och matar in uppgifter som du begär, t ex e-post eller telefonnummer.

Det en digital assistent är bra på annars är att besvara vanliga frågor. Ofta är det ju samma frågor som dyker upp om dina produkter och tjänster. Hur fungerar det, hur lång leveranstid är det och vad kostar det…sk papegojfrågor. Där kliver assistenten in och besvarar frågan åt ert företag.

En digital assistent/chatbot/messengerbot är alltså en tjänst som konverserar med dina webbplatsbesökare på ett mänskligt sätt och med en smart intelligens under huven. En digital assistent kan ofta kapa kostnader och tid för er eftersom de jobbar dygnet runt! En digital assistent kan även användas till att öka försäljningen genom att de enkelt kan samla in e-postadresser för återkoppling eller anmälan till nyhetsbrev.

Gör din digitala assistent smartare

En avancerad assistent använder sk NLP (Natural Language Processing). Det innebär att den kan träna sig till att besvara frågor som besökaren skriver till den. En vanlig NLP-tjänst att integrera assistenten med är Googles DialogFlow. Andra förekommande tjänster är IBM Watson och Wit.ai.

Sammanfattning

Fördelen med en digital assistenter är som sagt att den är i drift dygnet runt, kan besvara vanliga frågor utan mänsklig inblandning, kan sända ut meddelanden till de som kontaktat ditt företag med otroligt snabb återkoppling, att jämföras med e-post som ofta bara blir ett meddelande i mängden.

Meddelanden via messenger är än så länge något som inte är så vanligt så hoppa på tåget redan nu för att komma igång med din assistent. Det finns mängder med uppgifter den kan klara av, det går inte på långa vägar att få med allt här så jag rekommenderar att du söker på Google efter digitala assistenter eller chatbottar om du är mer intresserad.

Hur går du vidare?

Behöver du eller ditt företag en sådan här tjänst? Hör av dig för en förutsättningslös diskussion.

E-post
Testa vår messengerbot
Läs mer om ActiveChat

Mer läsning

Adress

Joolo Webbdesign
c/o Henrik Rossini
Bäckvägen 88, 818 92 VALBO

Telefon

0730-556145

Öppettider

Enligt överenskommelse