7 vägar att få nya kunder med en messengerbot

Publicerad: 5 augusti, 2019

Lyckas du nå dina besökare i ditt företags kanaler och sedan konvertera dem till lönsamma kunder? Har du koll på vilka de är som besöker dig?

Med en ChatBot i messenger har du större chans att bevaka alla ingångar dina kunder använder.

Här är sju tips på hur du kan nå dina kunder med din ChatBot:

1. Widget på er hemsida

Med t ex ActiveChat, ManyChat, ChatFuel och flera andra verktyg och lösningar för att skapa ChatBottar utan kod medföljer plugins att integrera på er webbsida. Som en liten chatikon dyker den upp i nedre delen av fönstret.

Ställ en fråga för att trigga engagemang hos besökaren och när hen väljer att svara har du direkt koll på vem kunden är och kan börja bearbeta denne för att konvertera till en lönsam kund.

2. Facebook Messenger Annonser

Annonser kostar en del, men är ett säkert sätt att nå dina vilande kunder med personliga meddelanden om du sedan tidigare taggat dem med olika data.

3. En vanlig länk

På din hemsida eller Social Medier är det enkelt att länka direkt till din ChatBot med en vanlig URL.

ActiveChat har t o m möjlighet att skapa en unik URL så du kan styra besökare till en specifik ingång! T ex med ett meddelande om denne kommer från en kontext och ett annat om kanalen är någon annan.

4. QR koder

Du kanske trodde att QR koder var på väg bort men faktum är att det är enklare ä någonsin att scanna en kod.

Tidigare behövde man särskilda appar för att scanna. Med din mobil av något nyare årgång räcker det nu att ta fram kameran och scanna för att slussas vidare till din ChatBot.

5. Facebook autosvar på kommentarer

Om någon kommenterar ett inlägg på fin Facebook sida kommer de per automatik att få en förfrågan att starta en konversation via messenger och bli en prenumerant på dina utskick.

6. Facebook Messenger Checkbox plugin

En smart plugin som du kan använda i formulär för att leda in kunden i ditt ChatBot flöde. Hen klickar i en liten checkbox och vips är flödet igång.

7. Facebook

Sist men inte att glömma så kan ju dina besökare bli ”fångade” av din messengerbot via företagets Facebook sida. Genom att ha ”Skicka meddelande” knappen aktiv och ett lockande meddelande så är ”risken” stor att du attraherar kunden att engagera sig o h svara på din fråga eller klicka på en knapp.

Har du inte testat en chatbot/messengerbot för att konvertera dina besökare via messenger så gör det nu! Vi använder ActiveChat som vår lösning för att bygga lösningar utan kod tillsammans med Googles DialogFlow.

ActiveChat är gratis att starta med.

Mer läsning

Adress

Joolo Webbdesign
c/o Henrik Rossini
Bäckvägen 88, 818 92 VALBO

Telefon

0730-556145

Öppettider

Enligt överenskommelse