Facebook Messenger 24+1 regel

Publicerad: 14 juli, 2019

Facebook har stramat åt riktlinjerna för hur du får använda messenger i din marknadsföring. Detta är inte enbart av ondo utan har tagits fram för att  förhindra spam och missbruk av tjänsten så att alla som använder messenger ska få den bästa möjliga upplevelsen.

Regler för marknadsförare

För dig som marknadsförare finns det alltså några regler du bör ta hänsyn till när du skickar meddelanden till dina kunder. Detta så att du inte blir bestraffad av Facebook vilket kan leda till att du får din sida nedstängd.

Facebook Messenger 24+1 regel utgår från den tidpunkt då din besökare tog kontakt med dig. Inom ett 24 timmars-block får du skicka obegränsat med meddelanden till din besökare. Att skicka fler meddelanden än nödvändigt är såklart inte är best practice, det kan leda till att kunden själv stänger av dig.

Denna regel gäller meddelanden som innehåller ett marknadsföringsbudskap som dagliga erbjudanden, rabatter, kuponger osv:

  • Just nu 50% rabatt
  • Pubkväll, visa meddelandet så får du 20% rabatt på ölen.
  • Köp vår onlinekurs innan 1/7 för 999 kr

Efter 24 timmar så har tidsfristen löpt ut och du får nu en (+1) chans till att skicka ett meddelande för att engagera din kund. Om mottagen inte agerar på ditt meddelanden genom att svara på något vis så får du inte skicka fler marknadsföringsmeddelanden.

Om denne däremot svarar så uppdateras tiden och du får ytterligare 24 timmar på dig att sända meddelanden. På så vis väljer kunden själv om denne vill ta emot löpande meddelanden.

Vad gör jag efter 24 timmar?

Efter att tidsfristen löpt ut så har du som sagt först och främst en chans till att skicka ett till meddelande. Se till att skicka ut ett meddelande som triggar engagemang av mottagaren. På så vis får du ytterligare 24 timmar att skicka valfria meddelanden.

Annars finns två andra möjligheter att skicka meddelanden till din kund.

    1. Sponsrade meddelanden (Ad set sponsored messages)Sk Facebook Ad Set sponsored messages. Dessa skickas via Facebooks Ad Manager och sänds till de som har en startad konversation med din messenger.
    2. Prenumererade meddelanden (subscriptions)Här får du inte sända marknadsföringsmeddelanden och besökaren måste själv ange att denne vill ta emot dessa (opt-in). Samt ha möjlighet att enkelt avsluta prenumerationen (opt-out).Sedan 30 april 2019 måste du dessutom ansöka om att få skicka dessa meddelanden via Facebook. Detta gör du via din sidas inställningar och Messenger plattform.En besökare räknas som prenumerant om den har interagerat med din messenger och t ex skickat meddelanden till din sida via t ex en ChatBot, send-to-messenger plugin, checkbox plugin eller startat en konversation via en sponsrad annons.

      Prenumerationsmeddelanden kan vara :

      Nyheter
      Där syftet är att informera dina kunder om viktiga händelser inom vissa kategorier

      Produktivitetsmeddelanden
      Vars syfte är att hantera uppgifter som kalenderaktiviteter, påminnelser, betala räkningar osv

      Personliga uppdateringar
      Integration som gör att kunden kan följa information om sig själv i kategorier som t ex fitness, hälsa och finans.

Har du bara koll på denna regel så är det inga svårigheter att kommunicera med dina kunder.

Vill du ha hjälp med att installera en Messenger bot på din Facebok-sida eller som en widget på sin hemsida så kontakta mig nu.

Läs mer under Facebooks policys

Mer läsning

Adress

Joolo Webbdesign
c/o Henrik Rossini
Bäckvägen 88, 818 92 VALBO

Telefon

0730-556145

Öppettider

Enligt överenskommelse